Jdi na obsah Jdi na menu
 


Obrazek

Čtvrtá generace Maserati Quattroporte - někdy také nazývané  ,,malé" Quattroporte" - vycházela z mnohem menší oblíbené řady biturb. Quattroporte IV byla veřejnosti představena na Turínském autosalónu v roce 1994.

Design tohoto vozu pochází od Marcela Gandiniho, jehož rukopis najdeme také u legend jménem Lamborghini Miura, Countach, Diablo, Lancia Stratos či Bugatti EB110. Gandinih tipický znak je snadno identfikovatelný ve zkoseném tvaru zadních blatníků.
Předchůdci této řady Quattroporte byli poměrně velcí a rozložití. Přestože byla vybavena Obrazekvýkonnými osmiválci, o dobré rozložení hmotnosti a opravdovém sportovním výkonu nemohla být řeč. Sportovní ambice nabízela mrštná Biturba a tuto ambici mělo nepochybně i Quattroporte čtvrté řady. Čtyři a půl metru dlouhá karosérie s klínovitým tvarem opravdu vypadá velmi kompaktně a uceleně. Zavěšení kol vycházelo z řady Ghibli II, a bylo patřičně modernizováno a důkladně otestováno vozy v seriálu Ghibli Cup. Přední kola používala závěsy McPherson, doplněné hydraulickými stavitelnými tlumiči a příčným stabilizátorem. Zadní zavěšení bylo nezávislé na pomocném rámu. Standartem byl samosvorný diferenciál.
Pohon zajišťovaly modernizované verze motorů osazovaných do řady Biturbo (kromě vrcholného osmiválce), který debutoval v nekompromisním sporťáku Maserati Shamal. Ale i tato V8 vychází konstrukčně z vidlicového šestiválce V6 4AC 24V.
ObrazekZpočátku se Quattroporte vyrábělo se dvěma motory - šestiválci o objemech motoru 2.0 l a 2,8 l. Možná se ptáte, proč se pro Quattroporte vyráběly dva objemově rozdílné motory o podobném výkonu?
Produkci Quattroporte s motorem 2.0 si vyžádala daňová politika italské vlády, která auta se zdvihovým objemem vyšším než 2000 ccm výrazně zdražovala. Proto bylo například Quattroporte s 2.0 l motorem určeno výhradně pro italský trh a do Čech se tehdy nikdy nedovážela.Obrazek
Od roku 1996 se do tohoto typu montovaly motory V8 o objemu motoru 3,2 l s výkonem 247 kW (335 koní). Velkou výhodou tohoto motoru byl okamžitý záběr od nízkých otáček a plochá křivka točivého momentu, která mezi 2500 a 4900 rpm neklesala pod hodnotu 440 Nm. Agregáty byly odlévány z lehkých slitin a standardně vybaveny elektronicky řízeným vstřikováním a zapalováním. V litrovém výkonu, průběhu točivého momentu a odolnosti patřily tyto motory ve své době k absolutní světové špičce.
Dvoulitr disponoval šestistupňovou převodovku Getrag. Motor 2.8 měl pětistupňovou převodovkou nebo příplatkový čtyřstupňový automat od německé firmy ZF.
Výkonostní parametry se u těchto ,,Raket Trident“, jak o nich psal dobový odborný tisk (Automobil revue č.4 v roce 1997), se pohybovaly od 287-345 koní.Maximální rychlost kolem 280 km/hod. a zrychlení z 0 na 100 km/hod. kolem 5,8 s.

Od roku 1997 se vyráběla tzv.verze Evolutione, která měla za cíl ukázat snahy Fiatu o zvýšení kvality této řady a slibovala desítky úprav na karoserii, interiéru i motoru. Praxe byla o mnoho skromnější. Byly to změny typu jiná zpětná zrcátka a stěrače, větší a výraznější logo na zadní kapotě, nový design ráfků. Původní verze měly pouze šestnáctipalcová kola, nová řada se objevila s příplatkovými sedmnáctkami. V interiéru byl pozměněn design přístrojové desky s ukazatelem plniciho tlaku turb, elektrické ovládání sedadel doznalo většího rozsahu seřízení. Na jiném místě se objevil např. tmavší odstín dřeva, odlišný typ spínačů, druhý airbag, uzavírání příruční schránky a jiné koberečky pro cestující vzadu. Pro milovníky klasiky bylo zarážející, že tradiční analogové hodiny byly nahrazeny digitálními.  Motor dostal vylepšené hlavy, klikovou hřídel, písty a turbodmychadla s kuličkovými ložisky. Přibyl také jiný alternátor a nový typ ABS od Bosche.Stavitelnost podvozku doznala také změn. Z původních pěti poloh nastavení se možnosti scvrkly na tři stupně stavitelné polohy tvrdosti tlumičů - soft, normal a sport. 

Specielní edice - ,,Cornes Serie Speciale"

Tato omezená edice 50 ti vozů se týkala Maserati Quattroporte IV. Evoluzione. Výroba série s motory V6 a V8 s výhradně automatickými převodovkami probíhala od dubna do září 2001. Edice byla nazvána podle japonského distributora Maserati a Ferrari jménem Cornes.  

Přehled - motorizace, počty vyrobených vozůObrazek

Celkový počet vyrobených vozů v letech 1994-2001 činí 2841 vozů.

Motor V6, 2.0

287 k/211 Kw/ 362 Nm při 6500 ot.min.

zrychlení z 0 na 100 km/hod. za 5,9 s

maximálné rychlost 260 km/hod.

Počet vyrobených vozů - 587
 
Motor V6, 2.8

284 k/209 Kw, 413 Nm při 6500 ot.min.

zrychlení z 0 na 100 km/hod. za 5,9 s.

maximální rychlost 260 km/hod.

Počet vyrobených vozů - 668
 
Motor V8, 3.2

345 k/247Kw, 450 Nm. při 6500 ot.min.

zrychlení z 0 na 100 km/hod. za 5,8 s

maximální rychlost 270 km/hod.

Počet vyrobených vozů - 415
 
ObrazekŘada Evoluzione  (od r.1998)
Evoluzione, motor V6, 2.8
Počet vyrobených vozů - 241
 
Evoluzione, motor V6, 2.8, automatická převodovka
284 k/209 Kw/413 Nm/6500 ot.min., zrychlení z 0 na 100 km/hod. 5,9 s, max.rychlost 260 km/hod.
Počet vyrobených vozů - 148
 
Evoluzione, motor V8, 3.2
Počet vyrobených vozů - 258
 
Evoluzione, motor V8, 3.2, automatická převodovkaObrazek

345 k/247Kw, 450 Nm. při 6500 ot.min.

zrychlení z 0 na 100 km/hod. 5,8 s.

maximální rychlost 270 km/hod.

Počet vyrobených vozů - 524